..
Η Ζωή είναι σκληρή και συχνά καταστρεπτική.
Το ερώτημα που θέτουν οι τραγωδοί,δεν είναι γιατί συμβαίνει αυτό ή γιατί έγινε η συγκεκριμένη συμπεριφορά,αλλά μάλλον "ΠΩΣ μέσα στις δεδομένες καταστάσεις πρέπει να συμπεριφερθεί ο άνθρωπος,ΠΩΣ να πράξει".
..
Ο Ήρωας-Άνθρωπος της τραγωδίας ενσαρκώνει τον άνθρωπο για τον οποίο η ελευθέρωση του "εγώ" είναι ανάγκη.
..
Η Αποστασιοποίηση,το Κακό,οι Εκδικητικοί Θεοί,ο Μηδενισμός ή η Απελπισία δεν έχουν θέση στην Τραγωδία.
..
Αντίθετα,τον Ήρωα-Άνθρωπο χαρακτηρίζει και αντιπροσωπεύει :
η ΜΑΘΗΣΗ,
η ΑΙΣΘΗΣΗ ΜΙΑΣ ΕΠΙΒΛΗΤΙΚΗΣ ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ,
η ΙΣΧΥΡΗ ΘΕΛΗΣΗ,
η ΜΕΓΑΛΟΘΥΜΗ ΑΠΟΔΟΧΗ της τρομακτικής μεταστροφής της ύπαρξης του.
..
Το αντίθετο της τραγωδίας δεν είναι η κωμωδία :
Είναι η λογοτεχνία του ΚΥΝΙΣΜΟΥ και της ΑΠΕΛΠΙΣΙΑΣ.
..
Το αντίθετο της στάσης του τραγικού δημιουργού,που είναι ΣΤΑΣΗ ΜΕΘΕΞΗΣ,
είναι η στάση του αποστασιοποιημένου κυνικού είρωνα.
..
Η Τραγωδία οφείλει να διατηρεί μιά ισορροπία ανάμεσα :
στην υψηλόφρονα αισιοδοξία της θρησκείας ή της φιλοσοφίας,
ή όποιας άλλης αντίληψης που τείνει να δώσει εξηγήσεις για τα αινίγματα και τις ωδίνες της ύπαρξης,από τη μιά,
και την απαισιοδοξία που απορρίπτει ολόκληρη την ανθρώπινη δοκιμασία,
ως άνευ αξίας και μάταιη,από την άλλη.
..
Η Τραγωδία ενσαρκώνει τον ΗΡΩ'Ι'ΚΟ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟ,
καθώς αποτελεί μία δήλωση πίστης στην ικανότητα του ανθρώπου να υπερβαίνει το κακό που βρίσκεται ΜΕΣΑ του και ΕΞΩ απ'αυτόν,μέσω της ίδιας της ανθρώπινης κατάστασης.
Προσδίδει μιά λυτρωτική ελπίδα παρουσιάζοντας ένα μεγάλο ανθρώπινο χαρακτήρα που "αμαρτάνει",αλλά και υπομένει τα δεινά εξαιτίας της ύβρης του,και ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΜΕΓΑΛΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ.
..
Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ οφείλεται :
1.στην ανάπτυξη των Επιστημών (= πνεύμα ορθολογισμού),
2.στην αισιόδοξη ματιά του Διαφωτισμού,
3.στην ανάπτυξη της μεσοαστικής κοινωνίας,
4.στην τάση επιβεβαίωσης του ντε'ι'σμού στην θεολογία,
5.στην ανάπτυξη του μυθιστορήματος,
6.στον συρμό της κωμωδίας στην λογοτεχνία,...
..
ΕΝΑ ΝΕΟ ΟΧΗΜΑ : ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
Η εξέλιξη αυτή υπήρξε σημαντική,όσο και αν φαίνεται πολύ απομακρυσμένη από το έργο των δραματουργών.
Το μυθιστόρημα "Ανεμοδαρμένα ύψη",1847,ανακλά τους πρωταρχικούς προβληματισμούς της τραγωδίας,δηλαδή,
1.τον τρομακτικό διχασμό ανάμεσα στη ΦΥΣΗ και τον ΑΝΘΡΩΠΟ,
2.τον έρωτα που ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ και ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΕΙ,
3.ανθρώπους στη δίνη ενός ΠΑΘΟΥΣ και ενός ΧΑΡΑΚΤΗΡΟΣ,
4.καταστρεπτικές πράξεις που γίνονται ηθελημένα,αλλά φαίνονται εκ των προτέρων καθορισμένες από τη μοίρα,ενώ το σύνολο ελέγχεται από έναν μορφοπλαστικό νου που αποκτά γνώση στην πορεία.
.........................................................
Τα Ανεμοδαρμένα Ύψη (Wuthering Heights) είναι το μοναδικό μυθιστόρημα της Έμιλι Μπροντέ. Η Έμιλι εξέδωσε το βιβλίο το 1847 με το ψευδώνυμο Έλλις Μπελ, ενώ μια δεύτερη έκδοση του βιβλίου μετά το θάνατο της Έμιλι επιμελήθηκε η αδερφή της, Σαρλότ.
Τα Ανεμοδαρμένα Ύψη αρχικά αντιμετώπισαν ποικίλες κριτικές, αλλά θεωρείται πλέον ένα από τα κλασικά μυθιστορήματα της αγγλικής λογοτεχνίας. Έχει γνωρίσει πολυάριθμες διασκευές στο ραδιόφωνο και την τηλεόραση, καθώς και κινηματογραφικές μεταφορές και μιούζικαλ.
Στην Ελλάδα, το μυθιστόρημα έχει επίσης μεταφραστεί με τον τίτλο Ο Πύργος των Καταιγίδων.
..................................
Πλοκή του βιβλίου
Το βιβλίο αφηγείται την ιστορία της Κάθριν και του Χίθκλιφ, της αγάπης τους και το ανεκπλήρωτο πάθος που τελικά καταστρέφει και τους δυο.
Η αφήγηση γίνεται από το Λόκγουντ, υποψήφιο ενοικιαστή της έπαυλης Thrushcross Grange, ιδιοκτησίας του Χίθκλιφ, που είναι κοντά στην έπαυλη Wuthering Heights (Ανεμοδαρμένα Ύψη).
Πολλά γεγονότα του παρελθόντος τα μαθαίνει ο Λόκγουντ κατά την περίοδο της ασθένειάς του από την αφήγηση της οικονόμου του σπιτιού, Νέλι Ντιν. Το πάθος του Χίθκλιφ για την Κάθριν καταστρέφει την ευτυχία όλων: του συζύγου της Κάθριν, της νύφης της, του ανιψιού της, της κόρης της, ακόμα και του ίδιου του γιου του Χίθκλιφ. Τελικά, γίνεται ακόμα μεγαλύτερο ακόμα και μετά το θάνατό της.
..
Μέρος Πρώτο
Όταν ο Κύριος Έρνσω, ο αρχικός ιδιοκτήτης της έπαυλης Wuthering Heights γυρίζει από το Λίβερπουλ, φέρνει μαζί του κι αποφασίζει να μεγαλώσει το Χίθκλιφ, ένα παιδί που αλήτευε στους δρόμους. Ενώ αρχικά τα παιδιά του Έρνσω, ο Χίντλεϊ κι η Κάθριν δε συμπαθούν το παιδί, αναπτύσσεται μια ιδιαίτερη σχέση ανάμεσα στην Κάθριν και το Χίθκλιφ, στην οποία αντιτίθεται ο Χίντλεϊ.
Τρία χρόνια αργότερα, με το θάνατο του Έρνσω, ο Χίντλεϊ γυρίζει από τις σπουδές του και φέρνει μαζί τη σύζυγό του, Φράνσις. Παίρνει τα ηνία του σπιτιού και φέρεται στο Χίθκλιφ σαν υπηρέτη, αλλά εκείνος παραμένει κοντά με την Κάθριν.
Ένα ατύχημα αναγκάζει την Κάθριν να μείνει για έξι εβδομάδες στην έπαυλη της οικογένειας Λίντον. Ο ατίθασος χαρακτήρας της ωριμάζει και έρχεται κοντά με τον εκλεπτυσμένο νεαρό Έντγκαρ Λίντον, ανάμεσα στον οποίο και το Χίθκλιφ υπάρχουν αμοιβαία συναισθήματα αντιπάθειας.
Η Φράνσις πεθαίνει πάνω στη γέννα του γιου της, Έιρτον, κι ο Χίντλεϊ γίνεται αλκοολικός. Δυο χρόνια αργότερα, η Κάθριν αρραβωνιάζεται τον Έντγκαρ κι αυτό τη φέρνει αντιμέτωπη με την οικονόμο, Νέλι Ντιν, που πιστεύει ότι το νέο θα καταρρακώσει το Χίθκλιφ. Ο Χίθκλιφ κρυφακούει την κουβέντα και φεύγει από το σπίτι θυμωμένος, όταν ακούει την Κάθριν να λέει ότι θα ήταν "παρακατιανό" να τον παντρευτεί, πριν προλάβει να ακούσει την εξομολόγηση τηε αγάπης και του πάθους της Κάθριν γι' αυτόν.
..
Μέρος Δεύτερο
Δυο χρόνια μετά το γάμο της Κάθριβ και του Έντγκαρ Λίντον, ο Χίθκλιφ επιστρέφει αρκετά πλούσιος. Ο αλκοολικός Χίντλεϊ του χρωστάει την ίδια την έπαυλη Wuthering Heights. Ο Χίθκλιφ μαθαίνει ότι η Ισαβέλλα, αδερφή του Έντγκαρ, είναι ερωτευμένη μαζί του κι εκμεταλλεύεται το γεγονός, ξελογιάζοντας και κλέβοντάς την, προκειμένου να έρθει πιο κοντά στην πιθανότητα να είναι ο κληρονόμος της έπαυλης Thrushcross Grange. Μετά το γάμο τους, αποκαλύπτει τα πραγματικά συναισθήματά του και κακομεταχειρίζεται τόσο εκείνη, όσο και τον Έιρτον, γιο του Χίντλεϊ.
Στην οικία Thrushcross Grange, η Κάθριν πεθαίνει πάνω στη γέννα της κόρης της, Κάθι. Η Ισαβέλλα εγκαταλείπει το Χίθκλιφ και λίγο αργότερα γεννάει ένα γιο, το Λίντον. Πεθαίνει κι ο Χίντλεϊ κι έτσι ο Χίθκλιφ γίνεται κύριος της έπαυλης Wuthering Heights. και αφέντης του Έιρτον, στον οποίο φέρεται με τον ίδιο τρόπο που είχαν αντιμετωπίσει κι εκείνον σαν υπηρέτη.
Δώδεκα χρόνια αργότερα, πεθαίνει η Ισαβέλλα κι ο Χίθκλιφ παίρνει το γιο του, Λίντον, που είναι κακομαθημένος και ασθενικός. Ο Χίθκλιφ καταστρώνει το σχέδιό του. Αναγκάζει το γάμο της Κάθι και του νεαρού Λίντον. Όταν ο πατέρας της Κάθι, Έντγκαρ, πεθαίνει, ο Λίντον ως σύζυγός της παίρνει την περιουσία της. Πεθαίνει όμως κι αυτός κι έτσι η έπαυλη Thrushcross Grange έρχεται στα χέρια του Χίθκλιφ, ενώ η Κάθι μένει χήρα κι ουσιαστικά "αιχμάλωτη" του Χίθκλιφ.
Σε αυτό το σημείο, καταφτάνει ο κος. Λόκγουντ, ο οποίος ακούει την αφήγηση της οικονόμου και τρομαγμένος φεύγει για το Λονδίνο.
..
Μέρος Τρίτο
Η νεαρή Κάθι αρχικά απωθείται από τον τραχύ χαρακτήρα του Έιρτον, αλλά σταδιακά αναπτύσσεται συμπάθεια ανάμεσά τους, όπως ακριβώς ανάμεσα στη μητέρα της, Κάθριν, και το Χίθκλιφ.
Με την ένωση της Κάθι και του Έιρτον, αλλά και του θανάτου του Χίθκλιφ, λήγει ο κύκλος του μίσους και της εκδίκησης. Η διαφορά ανάμεσα στα δυο ζευγάρια (Κάθριν-Χίθκλιφ, Κάθι-Έιρτον) είναι πως δεν τους χωρίζουν κοινωνικά στερεότυπα κι έτσι έχουν περισσότερα κοινά εκτός από την αμοιβαία αγάπη τους.
..
Στοιχεία του μυθιστορήματος
Μικρές αναφορές περιέχουν το υπερφυσικό στοιχείο. Με την άφιξή του, ο Λόκγουντ στο υπνοδωμάτιό του φαίνεται να βλέπει το φάντασμα της Κάθριν, που τον παρακαλεί να ανοίξει το παράθυρο να μπει μέσα. Ο Χίθκλιφ βασανίζεται για χρόνια από το "φάντασμα της Κάθριν" και κατά το θάνατό του, το παράθυρο του δωματίου του ανοίγει, σαν να ενώθηκε με την Κάθριν.
Σε όλο το μυθιστόρημα αναφέρονται μόνο 2-3 ημερομηνίες και κάποιες από τις ηλικίες των χαρακτήρων, ωστόσο η χρονολογική σειρά των γεγονότων είναι ακριβής και συνεπής.
Το σχέδιο εκδίκησης του Χίθκλιφ, προκειμένου να γίνει ο ιδιοκτήτης και των δυο υποστατικών, Wuthering Heights και Thrushcross Grange, βασίζεται αρκετά στους νόμους του κληρονομικού δικαίου που επικρατούσαν την εποχή εκείνη.
..
Εξωτερικοί σύνδεσμοι
Τα Ανεμοδαρμένα Ύψη στην αρχική τους έκδοση
IMDB: Ο Πύργος των Καταιγίδων, 1939
ΙMDB: Ανεμοδαρμένα Ύψη, 1992
Ανακτήθηκε από "http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CE%B4%CE%B1%CF%81%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B1_%CE%8E%CF%88%CE%B7"
Η Αθηνά, κατά την Ελληνική μυθολογία, ήταν η θεά της σοφίας, της στρατηγικής και του πολέμου. Παλαιότεροι τύποι του ονόματος της θεάς ήταν οι τύποι Ἀθάνα (δωρικός) και Ἀθήνη, το δε όνομα Ἀθηνᾶ, που τελικά επικράτησε, προέκυψε από το επίθετο Ἀθαναία, που συναιρέθηκε σε Ἀθηνάα > Ἀθηνᾶ. Στον πλατωνικό Κρατύλο το όνομα Αθηνά ετυμολογείται από το Α-θεο-νόα ή Η-θεο-νόα, δηλαδή η νόηση του Θεού (Κρατυλ. 407b), αλλά η εξήγηση αυτή είναι παρετυμολογική.
Εμφανιζόμενη ανάρτηση
Schools of thought
Ancient Western Medieval Renaissance Early modern Modern Contemporary Ancient Chinese Agriculturalism Con...
Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2009
Η έλλειψη της Τραγωδίας
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Download
ΦΥΛΑΚΕΣ ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ !
Σοφία
Απαντάται για πρώτη φορά στην Ιλιάδα (0-412) :
''...που με την ορμηνία της Αθηνάς κατέχει καλά την τέχνη του όλη...''
..
Η αρχική λοιπόν σημασία της λέξης δηλώνει την ΓΝΩΣΗ και την τέλεια ΚΑΤΟΧΗ οποιασδήποτε τέχνης.
..
Κατά τον Ησύχιο σήμαινε την τέχνη των μουσικών
και των ποιητών.
Αργότερα,διευρύνθηκε η σημασία της και δήλωνε :
την βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων και
την υψηλού επιπέδου ικανότητα αντιμετώπισης και διευθέτησης των προβλημάτων της ζωής.
..
Δεν είναι προ'ι'όν μάθησης αλλά γνώση πηγαία που αναβρύζει από την πνευματικότητα του κατόχου της.
"ΣΟΦΟΣ Ο ΠΟΛΛΑ ΕΙΔΩΣ" λέει ο Πίνδαρος
..
''...που με την ορμηνία της Αθηνάς κατέχει καλά την τέχνη του όλη...''
..
Η αρχική λοιπόν σημασία της λέξης δηλώνει την ΓΝΩΣΗ και την τέλεια ΚΑΤΟΧΗ οποιασδήποτε τέχνης.
..
Κατά τον Ησύχιο σήμαινε την τέχνη των μουσικών
και των ποιητών.
Αργότερα,διευρύνθηκε η σημασία της και δήλωνε :
την βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων και
την υψηλού επιπέδου ικανότητα αντιμετώπισης και διευθέτησης των προβλημάτων της ζωής.
..
Δεν είναι προ'ι'όν μάθησης αλλά γνώση πηγαία που αναβρύζει από την πνευματικότητα του κατόχου της.
"ΣΟΦΟΣ Ο ΠΟΛΛΑ ΕΙΔΩΣ" λέει ο Πίνδαρος
..

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου