Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Schools of thought

Ancient   Western   Medieval   Renaissance   Early modern   Modern   Contemporary Ancient Chinese Agriculturalism Con...

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2009

Anton Pavlovich Chekhov,1860-1904

..
Η θλίψη,η ρουτίνα,η έλλειψη επικοινωνίας,οι ανοκλήρωτοι πόθοι,οι αδυναμίες των ανθρώπων,αποδόθηκαν από τον Τσέχωφ με απαράμιλλη ευαισθησία.
Με ανθρωπιά και γνώση για το ανθρώπινο συναίσθημα,αλλά και με την ψυχρότητα του επιστήμονα,απεικονίζει την αλήθεια της ζωής στην τραγική της ουσία.
Το ύφος του,λιτό,αποπνέει τη συγκίνηση και την αγωνία σε μία γραφή που,τόσο στις νουβέλες όσο και στα θεατρικά του έργα,παραμένει σύγχρονη και μοντέρνα.
Η αντίληψη του για ένα θέατρο χωρίς πλοκή,χωρίς δράση,χωρίς έκβαση,στο οποίο παρουσιάζονται κομμάτια της ζωής,που διακόπτονται από σιωπές,αναδεικνύοντας τη διάρκεια και τη φθορά του χρόνου,αποτέλεσε σταθμό στην τέχνη του θεάτρου.
Ο λυρισμός του εκφράζει όλες τις αποχρώσεις της συγκίνησης και της μελαγχολίας,συνδυάζοντας την ψυχική διάθεση με την αίσθηση του τοπίου.
Μέσα σε έναν κόσμο που πεθαίνει,ο Τσέχωφ διαβλέπει την ελπίδα της φωτεινής αυγής,όπου οι άνθρωποι,λιγότερο σκληροί,λιγότερο εγωϊστές,θα δημιουργήσουν έναν κόσμο ευτυχισμένο,μία ζωή βασισμένη στην εργασία και την επιστήμη.
Ο Τσέχωφ,τόσο στις νουβέλες όσο και στα θεατρικά του έργα,δεν αφηγείται και δεν περιγράφει,αλλά λειτουργεί υπαινικτικά,υποβάλλει με ένα τρόπο σχεδόν εμπρεσιονιστικό.
Ο Τσέχωφ απαιτούσε από τους ηθοποιούς απλότητα και φυσικότητα και να παίζονται τα έργα του με την ελάχιστη δυνατή προσποίηση.
..
ΜΕΡΙΚΑ ΑΠΟ ΤΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΤΣΕΧΩΦ :
1.Η ΝΗΣΟΣ ΣΑΧΑΛΙΝΗ,1893-4,ο Τσέχωφ,απολιτικός,φιλοσοφικά αδέσμευτος και δυσανασχετών με τις αφηρημένες,δήθεν βαθυστόχαστες ψευδοφιλοσοφίες,πραγματοποίησε μόνος του μία κοινωνιολογική έρευνα στη νήσο αυτή,σε απόσταση 10.000 χιλιομέτρων από τη Μόσχα στη Σιβηρία,όπου εκτοπίζονταν οι κατάδικοι.Η κοινωνιολογική του αυτή μελέτη κατέχει εξέχουσα θέση στα χρονικά της εγκληματολογίας.Πρόκειται για μία συγκλονιστική περιγραφή των φοβερών συνθηκών ζωής των καταδίκων,για τις οποίες δήλωνε ότι κάθε Ρώσος έπρεπε να αισθάνεται υπεύθυνος.
2.Ο ΔΑΙΜΟΝΑΣ ΤΟΥ ΔΑΣΟΥΣ ή Ο ΘΕΙΟΣ ΒΑΝΙΑ,1888-9,αριστούργημα στο οποίο απέδωσε με υπέροχο τρόπο την αίσθηση της χωρίς νόημα ζωής σε ένα αγρόκτημα.
3.Ο ΓΛΑΡΟΣ,αναφέρεται στη σύγκρουση της παλαιότερης με τη νεότερη γενιά και στο πως αυτή επιδρά σε δύο συγγραφείς,έναν καθιερωμένο και έναν νέο,και σε δύο γυναίκες,μία επιτυχημένη και μία νέα επίδοξη ηθοποιό,αντίστοιχα,ερωτικά ζευγάρια.
4.ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΑΔΕΛΦΕΣ,1900-1,σ'αυτό απέδωσε με υπέροχη ευαισθησία τους ανικανοποίητους πόθους τριών γυναικών της επαρχίας.
5.Ο ΒΥΣΣΙΝΟΚΗΠΟΣ,1903-4,είναι μία οδυνηρή εικόνα της παρακμής της τάξης των γαιοκτημόνων.Στο έργο αυτό υπερτονίζει τις -ομολογουμένως συχνές- σκηνές,στις οποίες οι χαρακτήρες αναφέρονται στην ανία και στην ματαιότητα της ζωής τους.
6.ΜΙΑ ΑΝΙΑΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ,1889,αποτελέί μία διεισδυτική σπουδή των σκέψεων ενός ηλικιωμένου ετοιμοθάνατου,και
7.ΙΒΑΝΩΦ,1887-9,στα δύο τελευταία αυτά έργα ο Τσέχωφ διερευνά τις εμπειρίες ψυχικά (το 7) ή σωματικά (το 6) άρρωστων ανθρώπων με τέτοια ικανότητα,ώστε διαφαίνεται το γεγονός ότι ο ερευνητής είναι γιατρός.
..
Πηγή : http://www.theaterinfo.gr/theatreauthors/writers/antontsexof/index.html
Άντον Τσέχωφ1860- 1904
Ο Άντον Τσέχωφ γεννήθηκε στις 17 Ιανουαρίου 1860 στην φτωχή πόλη Ταγκανρόγκ, ένα λιμάνι στη νότια Ρωσία. Ήταν το τρίτο από τα έξι παιδιά της οικογένειάς του και μεγάλωσε σε πολύ αυστηρό και θρησκευτικό περιβάλλον. Ο πατέρας του ήταν αλκοολικός, ωστόσο ήταν πολύ αυστηρός με την εκπαίδευση των παιδιών του. Το 1967 φοίτησε με τον αδερφό του στο ελληνικό δημοτικό σχολείο του Νικολάου Βουτσινά, ενώ από το 1968 στο ρώσικο σχολείο της περιοχής του. Καλός μαθητής δεν υπήρξε ποτέ, αλλά ήδη από τα χρόνια αυτά απέκτησε τη φήμη του παραμυθά και του ευφυολόγου. Όταν το 1875 η οικογένειά του πτωχεύει και φεύγει στη Μόσχα, ο Τσέχωφ μένει πίσω για να ολοκληρώσει τις σπουδές του, ενώ παράλληλα εργάζεται για να μπορέσει να ζήσει. Έχει ήδη αρχίσει να γράφει διηγήματα. Το 1979 πηγαίνει και αυτός στη Μόσχα, όπου γράφεται στην ιατρική σχολή. Όντας φοιτητής, δημοσιεύει περίπου 300 κείμενα, ενώ συνεργάζεται με χιουμοριστικά περιοδικά της Μόσχας και της Πετρούπολης ως σατιρίζοντας την καθημερινή ζωή στους δρόμους.
Το 1882 γράφει ένα τετράπρακτο θεατρικό έργο, το οποίο όμως απορρίπτεται από το θέατρο Μάλι και ο Τσέχωφ το καταστρέφει. Πιθανότατα το έργο αυτό να ήταν ο Πλατόνωφ, που ανακαλύφθηκε σε μια πρώτη γραφή το1920. Το 1884 αποκτά το πτυχίο του και αρχίζει να εργάζεται ως γιατρός. Παράλληλα εκδίδει την πρώτη συλλογή διηγημάτων του «Παραμύθια της Μελπομένης». Καθώς συνεχίζει να κυκλοφορεί συλλογές, χαρακτηρίζεται ως πρωτοπόρος καλλιτέχνης της νέας γενιάς. Το 1886 κι ενώ γράφει την πρώτη μορφή του «Οι βλαβερές συνέπειες του καπνού», μαθαίνει ότι πάσχει από φυματίωση. Την επόμενη χρονιά, η παράσταση του έργου του «Ιβάνωφ» σημειώνει αποτυχία, ωστόσο συνεχίζει την παραγωγή του και την επόμενη χρονιά παρουσιάζει τα «Κύκνειο Άσμα», «Στέππα» και «Αρκούδα». Μεγάλη επιτυχία σημειώνει η παράσταση του «Ιβάνωφ», από το θέατρο Μαριίνσκι αυτή τη φορά, στη Μόσχα. Γνωρίζεται με τον Στανισλάβσκι.
Ενώ συνεχίζει την πλούσια θεατρική παραγωγή του, εγκαθίσταται το 1892 στο Μελίχοβο της Ουκρανίας, όπου ως γιατρός εξυπηρετεί 26 χωριά και 7 εργοστάσια. Προηγουμένως, έχει επισκεφτεί τη νήσο Σαχαλίνη, μελετώντας τις άθλιες συνθήκες διαβίωσης των καταδίκων. Η κοινωνική του συνείδηση φαίνεται και όταν γράφει το 1889 το «Στοιχειό του δάσους» το 1889, που απορρίπτεται από τη λογοκρισία. Επίσης, το 1896, με χρήματα που συγκεντρώνει από εράνους, φιλανθρωπίες και παραστάσεις, χτίζει το σχολείο στο Ταλέζ, αργότερα και στη Γιάλτα.
Το 1895 γράφει τον «Γλάρο», που κάνει την εντελώς αποτυχημένη πρεμιέρα του το 1896, ωστόσο είχε πιο επιτυχημένη πορεία στη συνέχεια. Το 1898 ο «Γλάρος» παίζεται στο Θέατρο Τέχνης στη Μόσχα, σε μια παράσταση που καταξιώνει το έργο και τον συγγραφέα τον ίδιο στη συνείδηση της κριτικής και του κοινού. Ήδη σε αυτήν την παράσταση έχει γοητευτεί από την ηθοποιό Όλγα Κνίππερ, που κρατούσε τον ρόλο της Αρκάντινα. Ακολουθούν οι τεράστιες επιτυχίες του «Θείου Βάνια» το 1899, των «Τριών Αδερφών» το 1901, του «Βυσσινόκηπου» το 1904. Το 1899 εκλέγεται μέλος της Ρωσσικής Ακαδημίας. Το 1904 πεθαίνει στην πόλη Μπαντερβάιλερ στη Γερμανία, όπου έχει πάει για ανάπαυση, λόγω της επιδείνωσης της υγείας του. Το κωμικό, όμως, δεν τελειώνει με τον θάνατό του. Η σορός του μεταφέρεται στη Ρωσία σ' ένα βαγόνι με στρείδια κι από λάθος οι παριστάμενοι ακολουθούν έναν άλλο νεκρό στρατιωτικό με τη συνοδεία μπάντας. Πάνω από τον τάφο του, στο κοιμητήρι Νοβοντέβιτσι υπάρχει μια κερασιά.Οι ήρωες του Τσέχωφ είναι άνθρωποι της ανώτερης κυρίως τάξης, που χάνονται μέσα στην πνιγερή ατμόσφαιρα της ρώσικης επαρχίας, που ο ίδιος τόσο καλά γνώρισε όντας γιατρός. Έχει ειπωθεί για τον Τσέχωφ, ότι ουσιαστικά τίποτα δε συμβαίνει στα έργα του. Η αδράνεια είναι εξαπλωμένη παντού. Συνήθως βλέπουμε την ιστορία της αναστάτωσης κάποιων ηρώων, από την «εισβολή» στη ζωή τους κάποιων άλλων, πιο κοσμικών, πιο «σημαντικών» ηρώων. Ο θείος Βάνιας, ο Κόστια, η Νίνα, είναι οι ήρωες που μένουν πίσω και βλέπουν ότι έχουν θυσιάσει τη ζωή τους σ’ έναν σκοπό, που αρνείται να δικαιώσει την ύπαρξή τους. Και όλα αυτά, ενώ ο χρόνος περνάει ανελέητα! Οι εισβολείς είναι η Αρκάντινα, ο Ντορν, η Έλενα και άλλοι, που όταν επιστρέφουν στην κανονική τους ζωή, επιτείνουν την αίσθηση ματαιότητας στις ζωές αυτών που μένουν πίσω.
Το ανανταπόδοτο στον έρωτα, τα ερωτικά τρίγωνα και οι συγκρούσεις είναι μοτίβα πάντα παρόντα στα έργα του, καθώς και ο ρόλος της φύσης, που αντανακλά το έντονο ενδιαφέρον του Τσέχωφ για την οικολογία και την αγάπη του για τη φυσικό περιβάλλον. Αλλά και οι θυελλώδης έρωτές του αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης και καυστικών σχολίων, διαμέσου των ηρώων του. Η ειρωνική αποδοχή της ζωής και το στοιχείο του αυτοσαρκασμού είναι παράγοντες του κωμικού και ταυτόχρονα του πικρού στοιχείου που διαπνέει τα έργα του.
Ο Τσέχωφ, έχει να επιδείξει και πολύ μεγάλη λογοτεχνική δραστηριότητα, εκτός από τη δραματουργική. Στην πατρίδα του θεωρείται ότι ανήκει στους σπουδαιότερους συγγραφείς της Ρωσίας. Και στο θέατρο, θεωρείται από τους σημαντικότερους δραματουργούς, που πρόσφερε αξεπέραστα διαμάντια στην παγκόσμια δραματουργία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


Bookmark and Share
THIRD PILLAR - Portal για την Φιλοσοφία

ΦΥΛΑΚΕΣ ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ !

ΦΥΛΑΚΕΣ ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ !

Σοφία

Απαντάται για πρώτη φορά στην Ιλιάδα (0-412) :
''...που με την ορμηνία της Αθηνάς κατέχει καλά την τέχνη του όλη...''
..
Η αρχική λοιπόν σημασία της λέξης δηλώνει την ΓΝΩΣΗ και την τέλεια ΚΑΤΟΧΗ οποιασδήποτε τέχνης.
..
Κατά τον Ησύχιο σήμαινε την τέχνη των μουσικών
και των ποιητών.
Αργότερα,διευρύνθηκε η σημασία της και δήλωνε :
την βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων και
την υψηλού επιπέδου ικανότητα αντιμετώπισης και διευθέτησης των προβλημάτων της ζωής.
..
Δεν είναι προ'ι'όν μάθησης αλλά γνώση πηγαία που αναβρύζει από την πνευματικότητα του κατόχου της.
"ΣΟΦΟΣ Ο ΠΟΛΛΑ ΕΙΔΩΣ" λέει ο Πίνδαρος
..