..
Λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Γιάννη Χατζηανδρέα,1911-1980.
Διηγηματογράφος και μυθιστοριογράφος,από τους αξιολογότερους της μετά της μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ελληνικής πεζογραφίας.
Ρεαλιστής που υπηρέτησε την ιδέα ότι η κοινωνική,η πολιτική και η πολιτισμική πραγματικότητα και οι αιτιώδεις σχέσεις των τριών αυτών σε συγκεκριμένο χώρο και χρόνο,είναι ή μπορεί να είναι το δομικό υλικό της λογοτεχνίας και ο ποιητής,ο ονειροπόλος και κοσμοπολίτης,ο επαναστατημένος,αλλά και δονούμενος από πάθη,που διαποτίζει ωστόσο με κρυφές φλέβες λυρισμού,την επιφανειακά ακατέργαστη πρόζα του,καρπό,στην πραγματικότητα ,άσκησης και μεθοδικής αποθησαύρισης ιστορικού και βιωματικού υλικού : η ζωή του και ο συναισθηματικός του κόσμος,μαζί με την εποχή του,διαγράφονται αδρά ή ιχνηλατούνται στους μύθους του και σε ορισμένους χαρακτήρες του.
...........................................................
Βιογραφία (πηγή : βικιπαίδεια)
Γεννήθηκε στο Κάιρο της Αιγύπτου το 1911 κι εργάστηκε αρχικά ως λογιστής. Το 1930, γνωρίζει στην Αλεξάνδρεια τον Καβάφη, από τον οποίο και επηρεάζεται στο μετέπειτα συγγραφικό του έργο. Ασχολήθηκε με την ποίηση, το δοκίμιο, το διήγημα και το μυθιστόρημα, καθώς και με μεταφράσεις ξένων λογοτεχνών.
Από νεαρή ηλικία εντάχθηκε στο αριστερό κίνημα στην Αίγυπτο.
..
Σημαντικότερο έργο του αναμφισβήτητα αποτελούν οι "Ακυβέρνητες Πολιτείες" (1960-1965). Αποτελείται από τρία βιβλία: τη "Λέσχη", την "Αριάγνη" και τη "Νυχτερίδα", η συγγραφή των οποίων απασχόλησε τον Τσίρκα για περίπου 20 χρόνια.
Η έκδοση της "Λέσχης" το 1960 προκάλεσε την αντίδραση της ηγεσίας του Κ.Κ.Ε., η οποία του ζήτησε να αποκηρύξει το έργο του. Ο Τσίρκας αρνήθηκε λέγοντας "Κατέγραψα τα γεγονότα όπως ακριβώς τα έζησα. Η συνείδησή μου δεν είναι καπέλο, να την πάρω απ' το ένα καρφί να την κρεμάσω στο άλλο". Λόγω της άρνησής του διαγράφηκε από το κόμμα.
Κέντρο της τριλογίας είναι τα ιστορικά και πολιτικά γεγονότα της περιόδου στη Μέση Ανατολή και στις συγκρούσεις που εξελίχθηκαν σε τρεις ακυβέρνητες πολιτείες, την Ιερουσαλήμ, το Κάιρο και την Αλεξάνδρεια. Ο Τσίρκας θεωρούσε ολόκληρη την τριλογία ως μια προσπάθεια δικαίωσης του κινήματος του Απρίλη του 1944, κατά το οποίο ο ελληνικός στρατός στη Μέση Ανατολή ξεσηκώθηκε ενάντια στην προσπάθεια διάλυσής και ολικής υποταγής του στην αγγλική διοίκηση.
..
Με την άνοδο της δικτατορίας, ο Τσίρκας συμμετέχει στη "σιωπή" των λογοτεχνών και δε δημοσιεύει παρά μόνο μεταφράσεις. Όταν σταμάτησε η προληπτική λογοκρισία, συμμετείχε στην έκδοση των 18 κειμένων.
..
Το μυθιστόρημα "Χαμένη Άνοιξη" προοριζόταν να είναι το πρώτο μέρος μιας νέας τριλογίας. Έμελλε όμως να είναι το τελευταίο του έργο.
Με αφορμή τις "Ακυβέρνητες Πολιτείες", το 1973 ο Τσίρκας ανακηρύχθηκε στη Γαλλία ως ο σημαντικότερος ξένος μυθιστοριογράφος.
..
Έργα
Φελλάχοι (1937), ποιητική συλλογή
Το Λυρικό Ταξίδι (1938), ποιητική συλλογή
Αλλόκοτοι άνθρωποι (1944), διήγημα
Προτελευταίος Αποχαιρετισμός και το Ισπανικό Ορατόριο (1946), ποιητική συλλογή
Ο Απρίλης είναι πιο σκληρός (1947), διήγημα
Ο ύπνος του θεριστή (1954), διήγημα
Νουρεντίν Μπόμπα (1957), νουβέλα
Ακυβέρνητες Πολιτείες (1960-1965), τριλογία που περιλαμβάνει τα μυθιστορήματα
Η Λέσχη (1960)
Αριάγνη (1962)
Η Νυχτερίδα (1965)
Στον Κάβο (1966), διήγημα
Χαμένη Άνοιξη (1976), πολιτικό μυθιστόρημα.
..
Η Αθηνά, κατά την Ελληνική μυθολογία, ήταν η θεά της σοφίας, της στρατηγικής και του πολέμου. Παλαιότεροι τύποι του ονόματος της θεάς ήταν οι τύποι Ἀθάνα (δωρικός) και Ἀθήνη, το δε όνομα Ἀθηνᾶ, που τελικά επικράτησε, προέκυψε από το επίθετο Ἀθαναία, που συναιρέθηκε σε Ἀθηνάα > Ἀθηνᾶ. Στον πλατωνικό Κρατύλο το όνομα Αθηνά ετυμολογείται από το Α-θεο-νόα ή Η-θεο-νόα, δηλαδή η νόηση του Θεού (Κρατυλ. 407b), αλλά η εξήγηση αυτή είναι παρετυμολογική.
Εμφανιζόμενη ανάρτηση
Schools of thought
Ancient Western Medieval Renaissance Early modern Modern Contemporary Ancient Chinese Agriculturalism Con...
Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2009
Τσίρκας Στρατής,"Μαχόμενος,Σοσιαλιστής,Διανοούμενος"
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Download
ΦΥΛΑΚΕΣ ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ !
Σοφία
Απαντάται για πρώτη φορά στην Ιλιάδα (0-412) :
''...που με την ορμηνία της Αθηνάς κατέχει καλά την τέχνη του όλη...''
..
Η αρχική λοιπόν σημασία της λέξης δηλώνει την ΓΝΩΣΗ και την τέλεια ΚΑΤΟΧΗ οποιασδήποτε τέχνης.
..
Κατά τον Ησύχιο σήμαινε την τέχνη των μουσικών
και των ποιητών.
Αργότερα,διευρύνθηκε η σημασία της και δήλωνε :
την βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων και
την υψηλού επιπέδου ικανότητα αντιμετώπισης και διευθέτησης των προβλημάτων της ζωής.
..
Δεν είναι προ'ι'όν μάθησης αλλά γνώση πηγαία που αναβρύζει από την πνευματικότητα του κατόχου της.
"ΣΟΦΟΣ Ο ΠΟΛΛΑ ΕΙΔΩΣ" λέει ο Πίνδαρος
..
''...που με την ορμηνία της Αθηνάς κατέχει καλά την τέχνη του όλη...''
..
Η αρχική λοιπόν σημασία της λέξης δηλώνει την ΓΝΩΣΗ και την τέλεια ΚΑΤΟΧΗ οποιασδήποτε τέχνης.
..
Κατά τον Ησύχιο σήμαινε την τέχνη των μουσικών
και των ποιητών.
Αργότερα,διευρύνθηκε η σημασία της και δήλωνε :
την βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων και
την υψηλού επιπέδου ικανότητα αντιμετώπισης και διευθέτησης των προβλημάτων της ζωής.
..
Δεν είναι προ'ι'όν μάθησης αλλά γνώση πηγαία που αναβρύζει από την πνευματικότητα του κατόχου της.
"ΣΟΦΟΣ Ο ΠΟΛΛΑ ΕΙΔΩΣ" λέει ο Πίνδαρος
..

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου