Γάλλος επιστήμονας και άνθρωπος των γραμμάτων.
Εξελέγη μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας το 1691,
και της Ακαδημίας Επιγραφών και Γραμμάτων το 1701.
..
Στα έργα του βρίσκονται,σε εμβρυϊκή μορφή,πολλές απ'τις ιδέες του Διαφωτισμού.
(Ρουάν 1657 - Παρίσι 1757)
..
Σπούδασε στο ιησουητικό Κολλέγιο της Ρουάν.
Στο Παρίσι εγκαταστάθηκε σε ηλικία 30 χρονών,όταν ήταν ήδη διάσημος ως συγγραφέας λιμπρέτων όπερας.
..
Από τα περιφημότερα έργα του ήταν :
οι ΦΙΛΟΚΑΛΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ,1683,κυρίως όμως
οι ΝΕΟΙ ΝΕΚΡΙΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ,1683,που παρουσιάζει περισσότερο ενδιαφέρον για τον σύγχρονο αναγνώστη.Με πρότυπο τους διαλόγους του Λουκιανού,έγραψε συνομιλίες ανάμεσα στον ΣΩΚΡΑΤΗ και τον ΜΟΝΤΑΙΝ,
τον ΣΕΝΕΚΑ και τον ΣΚΑΡΟΝ,
με σκοπό να προωθήσει την διάδοση των νέων φιλοσοφικών ιδεών.
..
Η προσπάθεια του,για εκλαϊκευση της φιλοσοφίας,συνεχίστηκε με το έργο ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΧΡΗΣΜΩΝ,1687,το οποίο στηριζόταν σε μια πραγματεία του Ολλανδού ΑΝΤΟΝ ΒΑΝ ΝΤΟΛΕ,1683,όπου υπέβαλε τις ειδωλολατρικές θρησκείες σε μια κριτική η οποία αναπόφευκτα θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι είχε εφαρμογή και στον χριστιανισμό.
..
Η ίδια αντιθρησκευτική του αντίληψη εκφράστηκε σε μια διασκεδαστική σάτιρα με τίτλο ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΝΗΣΟ ΒΟΡΝΕΟ,1686,στην οποία μεταχειρίστηκε με έναν εμφύλιο πόλεμο της,ως σύμβολο των διενέξεων ανάμεσα στους ρωμαιοκαθολικούς (τη Ρώμη),και τους καλβινιστές (τη Γενεύη).
..
Το περιφημότερο του έργο είχε τίτλο ΣΥΝΟΜΙΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΛΑΠΛΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΚΟΣΜΩΝ,1686,στο οποίο,με την μορφή περίτεχνων,χαριτωμένων διαλόγων,συνέβαλε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο στην αποδοχή του Κοπερνίκιου συστήματος.
..
Εξαίρετα δείγματα της ικανότητας του στη σαφήνεια της έκφρασης και στην εκλαϊκευση,αποτελούν οι νεκρολογίες που εκφώνησε στην Ακαδημία -ιδιαίτερα για τον Νεύτωνα και τον Λάιμπνιτς-.
..
Ο Βολταίρος τον διακωμώδησε στο έργο του ΜΙΚΡΟΜΕΓΑΣ,1752,μια πραγματεία για τη μικρότητα του ανθρώπου σε σχέση με το Σύμπαν.
..
Το πιο πρωτότυπο έργο του ήταν μια συμβολή του στην ιστοριογραφία με τίτλο ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΠΑΡΧΗΣ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ,1724,στο οποίο υποστήριξε τη θεωρία ότι παρόμοιοι μύθοι δημιουργήθηκαν ανεξάρτητα σε διάφορους πολιτισμούς,αντικείμενο που αποτελούσε μια απόπειρα προσέγγισης της ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑΣ.
..
http://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_le_Bovier_de_Fontenelle
Η Αθηνά, κατά την Ελληνική μυθολογία, ήταν η θεά της σοφίας, της στρατηγικής και του πολέμου. Παλαιότεροι τύποι του ονόματος της θεάς ήταν οι τύποι Ἀθάνα (δωρικός) και Ἀθήνη, το δε όνομα Ἀθηνᾶ, που τελικά επικράτησε, προέκυψε από το επίθετο Ἀθαναία, που συναιρέθηκε σε Ἀθηνάα > Ἀθηνᾶ. Στον πλατωνικό Κρατύλο το όνομα Αθηνά ετυμολογείται από το Α-θεο-νόα ή Η-θεο-νόα, δηλαδή η νόηση του Θεού (Κρατυλ. 407b), αλλά η εξήγηση αυτή είναι παρετυμολογική.
Εμφανιζόμενη ανάρτηση
Schools of thought
Ancient Western Medieval Renaissance Early modern Modern Contemporary Ancient Chinese Agriculturalism Con...
Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2009
Μπερνάρ Λε Μποβιέ,αυθέντης του Φοντενέλ,Bernard le Bovier de Fontenelle
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Download
ΦΥΛΑΚΕΣ ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ !
Σοφία
Απαντάται για πρώτη φορά στην Ιλιάδα (0-412) :
''...που με την ορμηνία της Αθηνάς κατέχει καλά την τέχνη του όλη...''
..
Η αρχική λοιπόν σημασία της λέξης δηλώνει την ΓΝΩΣΗ και την τέλεια ΚΑΤΟΧΗ οποιασδήποτε τέχνης.
..
Κατά τον Ησύχιο σήμαινε την τέχνη των μουσικών
και των ποιητών.
Αργότερα,διευρύνθηκε η σημασία της και δήλωνε :
την βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων και
την υψηλού επιπέδου ικανότητα αντιμετώπισης και διευθέτησης των προβλημάτων της ζωής.
..
Δεν είναι προ'ι'όν μάθησης αλλά γνώση πηγαία που αναβρύζει από την πνευματικότητα του κατόχου της.
"ΣΟΦΟΣ Ο ΠΟΛΛΑ ΕΙΔΩΣ" λέει ο Πίνδαρος
..
''...που με την ορμηνία της Αθηνάς κατέχει καλά την τέχνη του όλη...''
..
Η αρχική λοιπόν σημασία της λέξης δηλώνει την ΓΝΩΣΗ και την τέλεια ΚΑΤΟΧΗ οποιασδήποτε τέχνης.
..
Κατά τον Ησύχιο σήμαινε την τέχνη των μουσικών
και των ποιητών.
Αργότερα,διευρύνθηκε η σημασία της και δήλωνε :
την βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων και
την υψηλού επιπέδου ικανότητα αντιμετώπισης και διευθέτησης των προβλημάτων της ζωής.
..
Δεν είναι προ'ι'όν μάθησης αλλά γνώση πηγαία που αναβρύζει από την πνευματικότητα του κατόχου της.
"ΣΟΦΟΣ Ο ΠΟΛΛΑ ΕΙΔΩΣ" λέει ο Πίνδαρος
..

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου