Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Schools of thought

Ancient   Western   Medieval   Renaissance   Early modern   Modern   Contemporary Ancient Chinese Agriculturalism Con...

Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2009

Giangiorgio Trissino - Ουμανιστής,Δραματουργός,Ποιητής και Θεωρητικός της Λογοτεχνίας

..
1478-1550
Συνέβαλε σημαντικά στην ανανέωση του ιταλικού δράματος,αφομοιώνοντας τα κλασσικά ελληνικά πρότυπα,επίτευγμα που οφείλεται σε ένα και μόνο έργο του,την έμμετρη κωμωδία,"SOFONISBA",που γράφτηκε το 1514-15,εκδόθηκε το 1524,πρωτοπαρουσιάστηκε στη σκηνή το 1562.
Ο Τρισίνο υιοθέτησε τις δραματικές τεχνικές του Σοφοκλή και του Ευριπίδη και εισήγαγε ουσιαστικές καινοτομίες ως προς τις επιδιώξεις,τη μορφή και τη δομή του έργου.
Οι προθέσεις του δεν ήταν ούτε θρησκευτικές ούτε διδακτικές.
Χρησιμοποίησε χορικά ανάμεσα στα επεισόδια της δράσης και ακολούθησε αυστηρά τους κανότητες των ενοτήτων χρόνου και δράσης.
..
Για πρώτη φορά στο ιταλικό δράμα χρησιμοποιήθηκε σε τόσο μεγάλη έκταση ο ανομοιοκατάληκτος στίχος -verso sciolto-.
..
Η υπόθεση αναφέρεται σε ένα επεισόδιο των Καρχηδονιακών Πολέμων και την ιστορία του Τίτου Λίβιου.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sophonisba
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Wonder_of_Women (or Tragedy of Sophonisba by John Marston),http://www.archive.org/details/tragedysophonis00thomgoog
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Giambattista_Pittoni-Sophonisba.jpg
..
Giangiorgio Trissino
Πηγή : Καθολική Εγκυκλοπαίδεια.
Italian poet and scholar, b. of a patrician family at Vicenza in 1478; d. at Rome, 8 December, 1550. He had the advantages of a good humanistic training, studying Greek under the noted Demetrius Chalcondylas at Milan and philosophy under Nicolò Leoniceno at Ferrara. His culture recommended him to the humanist Leo X, who in 1515 sent him to Germany as his nuncio; later on Clement VII showed him especial favour, and employed him as ambassador. In 1532 the Emperor Charles V made him a count palatine. In spite of the banishment from Vicenza pronounced upon him in 1509 because his family had favoured the plans of Maximilian, he was held in honour throughout Italy. Wherever he abode his home was a centre for gatherings of scholars, littérateurs, and the most cultured men of the time. His family life was far from happy, apparently through little fault of his own. In the history of modern European literature Trissino occupies a prominent place because of his tragedy "Sofonisba" (1515; recent ed., Bologna, 1884), the first tragedy in Italian to show deference to the classic rules. Constantly a partisan of Aristotelean regularity, he disapproved of the genial freedom of the chivalrous epic as written by Ariosto. In his own composition the "Italia liberata dai Goti" (1547-8), dealing with the campaigns of Belisarius in Italy, he sought to show that it was possible to write in the vernacular an epic in accordance with the classic precepts. The result is a cold and colourless composition.
He was one of the many who engaged in the discussion as to what is true literary Italian. Following the lead of Dante, he espoused in his "Castellano" (1529) the indefensible theory that the language is a courtly one made up of contributions from the refined centres in Italy, instead of being, as it is, fundamentally of Tuscan origin. For clearness he proposed that in writing Italian certain new characters (derived from the Greek alphabet) are adopted to show the difference between open and close e and o and voiced and voiceless s and z. This wise proposition was ignored. "I Simillimi" (1548) which is a version of the "Menæchmi" of Plautus, "I Ritratti" (1524) which is a composite portrait of feminine beauty, and the "Poetica", which contains his summing up of the Aristotelean principles of literary composition, made up the rest of his important writings. An edition of his collected works was published by Maffei at Verona in 1729.
Sources
MORSOLIN, Giangiorgio Trissino (Florence, 1894); FLAMINI, Il Cinquecento 132 sqq.; CIAMPOLINI, La prima tragedia regolare della lett. ital. (Florence, 1896); ERMINI, L'Italia lib. di G.T. (Rome, 1893).
About this page
APA citation. Ford, J. (1912). Giangiorgio Trissino. In The Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company.
Retrieved September 18, 2009 from New Advent: http://www.newadvent.org/cathen/15061a.htm
MLA citation. Ford, Jeremiah. "Giangiorgio Trissino." The Catholic Encyclopedia. Vol. 15. New York: Robert Appleton Company, 1912.
18 Sept. 2009 .
Transcription. This article was transcribed for New Advent by Dorothy Haley.
Ecclesiastical approbation. Nihil Obstat. October 1, 1912. Remy Lafort, S.T.D., Censor. Imprimatur. +John Cardinal Farley, Archbishop of New York.
..

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου


Bookmark and Share
THIRD PILLAR - Portal για την Φιλοσοφία

ΦΥΛΑΚΕΣ ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ !

ΦΥΛΑΚΕΣ ΓΡΗΓΟΡΕΙΤΕ !

Σοφία

Απαντάται για πρώτη φορά στην Ιλιάδα (0-412) :
''...που με την ορμηνία της Αθηνάς κατέχει καλά την τέχνη του όλη...''
..
Η αρχική λοιπόν σημασία της λέξης δηλώνει την ΓΝΩΣΗ και την τέλεια ΚΑΤΟΧΗ οποιασδήποτε τέχνης.
..
Κατά τον Ησύχιο σήμαινε την τέχνη των μουσικών
και των ποιητών.
Αργότερα,διευρύνθηκε η σημασία της και δήλωνε :
την βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων και
την υψηλού επιπέδου ικανότητα αντιμετώπισης και διευθέτησης των προβλημάτων της ζωής.
..
Δεν είναι προ'ι'όν μάθησης αλλά γνώση πηγαία που αναβρύζει από την πνευματικότητα του κατόχου της.
"ΣΟΦΟΣ Ο ΠΟΛΛΑ ΕΙΔΩΣ" λέει ο Πίνδαρος
..